A nemzetközi szállítmányozás sem lehet kivétel
Mint az élet minden területén, a nemzetközi szállítmányozás területén is érzékelhető az utóbbi időben tapasztalható áremelkedés. Érinti ez természetesen az üzemanyag árak emelkedését, a munkaerő költségeit egyaránt. Mindent összevetve a legjelentősebb költségnövekedés az üzemanyagárakban jelentkeznek. Megfelelő mennyiségű üzemanyag nélkül pedig a nemzetközi szállítmányozás – illetve bármilyen típusú áruszállítás – nem tud működni. Valamennyi ezen a területen dolgozó cég szembesül ezzel a problémával, és mint cégünk is, folyamatosan a megoldáson dolgoznak. A legoptimálisabb megoldás persze az lenne, hogy a megnövekedett költségeket áthárítjuk a megrendelőkre. Azonban a helyzet az, hogy ekkora árnövekedést a piac nem tolerál. Más megoldást kell találnunk. Bár az üzemanyag költségnövekedés a költségek közel kétharmadát teszi ki, sajnos nem csupán ez a költség emelkedett. Emelkedtek a bérköltsége is, ami szintén érthető elvárás a munkavállalóink részéről, hiszen nekik is jelentősen megnőttek a kiadásaik. De mindezek mellett megemelkedtek az egyéb költségek is, mint a telephely rezsiköltségei, az őrzés-védés biztosítása, a biztonságtechnika, az informatikai költségek.
Vannak azért enyhítő körülmények is
Mondják ezt sokan, főleg a kívülállók, akik a nemzetközi szállítmányozás pozitív lehetőségeit veszik csak figyelembe. Az indok arra, hogy a nemzetközi szállítmányozás jobb helyzetben van, az a természetes lefedezetlenség. Ez a kifejezés azt jelenti, hogy a nemzetközi szállítmányozást végző cégek a bevételeik nagy részét Euroban számlázzák ki, ám forintban van elszámolva. Vagyis a gyenge hazai fizetőeszköz összegszerűen nagyobb bevételt eredményez, hiszen ugyanannyi Euroért több Forintot kapnak. Valóban igaz, hogy a nemzeti valuta gyengülése valamelyest csökkenti a veszteségeket, azonban ez például 2022-ben mindösszesen körülbelül 4 százalékpontot faragott a költségekből. Mielőtt elkezdenénk irigykedni a nemzetközi szállítmányozást végző cégekre, ne hagyjuk figyelmen kívül az alábbi tényeket, amelyek érintik ezeket. Csak abban az esetben kapunk teljes képet a valóságról, ha ezeket is párhuzamba állítjuk a sokak által nagy lehetőségként kezelt árfolyam helyzettel. A nemzetközi szállítmányozás területére is igaz, hogy
– begyűrűzött az energiaválság,
– folyamatos a munkaerőhiány, és az ebből fakadó emelkedő bérek,
– a közel három évtizede nem látott infláció,
– eltűntek a piacról az olcsó hitelek, hiszen 13 százalékra ugrott az alapkamat, és a cégek többsége lízingeli az eszközeit,
– problémát jelent, hogy nincs a piaci igények kielégítéséhez szükséges eszköz, mint például pótkocsi vagy kamion, ami befolyásolja a kapacitást.