Jövő év január elsejétől a megszokott kétéves periódusában ismét megváltozik a veszélyes áruk szállítása terén a közúti és vasúti szabályozás, amelyek alkalmazására már most felkészülnek a gyártók, kereskedők, szállítmányozók és fuvarozók szakemberei. Az elektromos járművek témaköre ma sürgetőbb, ezért – ugyan nyitott gyakorlati kérdésekkel – már szerepel a legújabb ADR-ben, míg a hidrogén üzemanyagcellás járművek veszélyes áruk szállítására történő alkalmazásának elemzését – kellő mennyiségű tapasztalat híján – hátrébb sorolták a jogalkotók. Ugyanakkor a lítiumakkumulátorok tárolásának szabályozása kifejezetten időszerű lenne, mégis késnek a haza előírások, jelenleg mindössze nemzetközi ajánlások és a HVESZ gyakorlati tapasztalatai segítik a felhasználó iparágakat.
Sárosi György, a HVESZ ügyvezető igazgatója a Navigátorvilágnak nyilatkozta, hogy május végén lezárult a közútra és vasútra, 2023-tól érvényes legújabb veszélyesáru-előírások előkészítése, és július elsejével megkezdődött a notifikációs eljárás, amelynek során a nemzeti kormányok véleményezhetik az ADR-RID tervezetet.
Ami a változásokat illeti, két jelentős csomag érinti a járműveket a veszélyes áru szállításban. Mindenekelőtt szigorítják a veszélyes árut szállító járművek műszaki követelményeit gőzrobbanás elleni védekezésképpen. Ez nagyon régóta húzódik, de felgyorsult a 2016-os bolognai baleset óta, amikor egy gyúlékony gázt szállító tartálykocsiba az autópályán, a dugóban belerohant egy festékszállító kamion, és a kialakult tócsatűz miatt felrobbant a gázszállító, leszakadt az autópálya. 2023-tól a járműveket úgy kell kialakítani megfelelő műszaki megoldással, hogy az esetlegesen kialakuló motor- vagy gumiabroncstűz rakományra történő terjedését megakadályozzák, hasonlóan a robbanóanyagokat szállító speciális járművekhez. Nagy előrelépésnek számít, hogy ettől az időponttól minden gyúlékony anyagot szállító, ún. FL gyári járműtípust csakis e védelemmel ellátva lehet csak engedélyezni. Emellett a gyúlékony gázt szállító tartályok biztonsági szelepeire vonatkozó követelményeket megszigorították, és új jelölési rendszert vezetnek be január 1-től közúton és vasúton egyaránt.
A jogalkotó számára sürgető volt a veszélyes áru szállításban részt vevő elektromos járművek helyzete. A kockázatelemzések alapján megállapítást nyert, hogy az elektromos meghajtás ugyanúgy biztonságos, mint a belsőégésű motoros meghajtórendszer, sőt, akár még előnyösebb és biztonságosabb, hiszen a működése során sokkal kisebb hőfejlődéssel kell számolni, az alkatrészek hőmérséklete is alacsonyabb, és kevesebb hulladékkő is keletkezik. Ez tűzveszély szempontjából egyértelműen biztonságosabb körülményt teremt. A 2023. jan. 1-től hatályos előírások alapján végül csak a nem gyúlékony, de akár mérgező, maró anyagok szállítására jóváhagyott, ún. AT típusú járművek lehetnek elektromos meghajtásúak. Ezenkívül sok mindent módosítani kellett a jogszabálycsomagban: a villamos berendezésekre, a nagyfeszültségű rendszerekre vonatkozó követelményeket, az elektromosenergia-átalakítónak és magának a fékezési rendszernek az előírásait. Szabályozták a veszélyes árut szállító járművek fűtőberendezéseire vonatkozó követelményeket is.
Bencsik Zoltán, a HVESZ munkatársa szerint hiányzik a lítiumakkumulátor tüzének és robbanásának kockázatelemzése, és ennek nyomán a szabályozása, mert nagyon kevés a tapasztalat, különösen az árufuvarozás területén. A termékek már régóta jelen vannak felhasználói körökben, mobiltelefonokban, laptopokban, immáron az autóiparban is. Azonban míg a lítiumakkuk szállításának szabályozása követte a technikai újításokat, mindeközben az akkuk tárolása tekintetében nagyon hiányos a magyar szabályozás. Nem léteznek líiumionos akkumulátorok raktározására előírások.
(forrás: Navigátorvilág)