Közbiztonsági előírások alkalmazása a veszélyes áruk szállítása során
A 2001. szept. 11-i terrortámadás következtében a terror-fenyegetettség nőtt. Az UN Ajánlásokba elsősorban az USA elvárásai szerint beépítésre kerül a (köz)biztonságra vonatkozó rész. A terrorizmus elleni védekezés a közlekedés területén – így a veszélyes áru szállítása területén is – elsőrendű fontosságúvá vált. Nemcsak az új ADR-ben , hanem a többi szabályozásban is, és az EU vonatkozó előírásaiban is 2005-ből életbe léptek ezek a szabályok. Az ADR 1.10 fejezete tartalmazza azokat az elírásokat – (köz)biztonsági / security előírások – melyek a veszélyes áruk közúti szállítása kapcsán szabályozzák a terrorista fenyegetettséggel szembeni védekezést. Nyilvánvaló, hogy a veszélyes áruk egy jól meghatározható körével terroristacselekmények során vissza lehet élni. Ezeket a veszélyes árukat az előírások szerint nagy közbiztonsági kockázattal bíró veszélyes áruknak nevezzük. Ezek az áruk tulajdonságaik és mennyiségük alapján alkalmasak tömeges baleset vagy tömegpusztítás előidézésére vagy akár tömeges társadalmi-gazdasági összeomlást okozhatnak. Tömeges társadalmi-gazdasági összeomlás veszélye különösen a 7. osztály vonatkozásában jellemző. A szabotázs kockázata az Európát sújtó „migránsválság” következtében nőtt.
Azok a vállalkozások, amelyek ún. Nagy közbiztonsági kockázattal járó veszélyes árukkal foglalkoznak, akár feladóként, szállítóként vagy fuvarozóként, címzettek, esetleg berakók, ill. egyéb ADR szerint meghatározott közreműködők, kötelesek közbiztonsági tervet készíteni. A tervben szereplő eljárásokat és intézkedéseket a vállalkozásoknál be kell vezetni, melyet az illetékes hatóság, illetve az általa elismert szervezet auditál, ill. ellenőriz.
Csak megfelelően azonosított szállító, fuvarozó bízható meg ilyen fuvarfeladatokkal.
A szállítónak, fuvarozónak, feladónak és a címzettnek egymással és az illetékes hatóságokkal együtt kell működniük a fenyegető információk kicserélésében, a megfelelő közbiztonsági intézkedések alkalmazásában.
A közbiztonsági tervnek tartalmaznia kell:
- a közbiztonságért felelős személy adatait a vállalkozásnál,
- a veszélyes áruk nyilvántartási módját,
- a tevékenység felülvizsgálatát, és a közbiztonsági kockázatértékelést (beleértve a szállítási műveletek szükség szerinti megszakítását, az átmeneti tárolást, az átrakásokat, az áru tartózkodási helyét a szállítást megelőzően, ill. azt követően),
- a közbiztonsági kockázat csökkentésének módját (a képzést, közbiztonsági eljárásokat, a munkaerő ellenőrzését, az operatív tevékenységet, a szükséges eszközöket és forrásokat),
- a közbiztonság megsértése esetén alkalmazandó eljárásokat,
- a közbiztonsági terv napra készen tartásának, felülvizsgálatának és korszerűsítésének módját,
- a fizikai védelem biztosítására szolgáló intézkedéseket,
- a szükséges információk érdekelt felekhez történő eljutási módja, megfelelő kommunikációs csatorna jogosultságai.
A (köz)biztonsági előírások alkalmazásával kapcsolatban mindinkább felértékelődik az SQAS, mert a megbízható és felkészült logisztikai partnerek a veszélyes áruk szállítása terén egyre inkább kulcsfontosságú szerepet kapnak.
(forrás: Sárosi György, Veszélyesáru küldeménydarabos szállítása)