Az ADR (Veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló megállapodás) 2021. évi változásait kötelező jelleggel csak 2021. július 1-től kell alkalmazni.
A megállapodás nevének változása következtében változik majd a járműjóváhagyási igazolás nyomtatvány mintája is. A jelenlegi mintának megfelelő jóváhagyási igazolásokat csak 2021. júl. 1-ig adhatja ki a közlekedési hatóság.
Új UN számokat vezetnek be, pl. az UN 3549 A kategóriás gyógyászati hulladékot, amely a ADR 6.2. osztályába tartozik. Ez a tétel a veszélyes áruk szállítása terén a humán- vagy állatgyógyászati kezelésből származó, A kategóriába tartozó fertőző anyagokat tartalmazó, szilárd gyógyászati hulladékra vonatkozik. További új UN számok még az UN 0511, UN 0512 és UN 0513 GYUTACSOK, amelyek az ADR 1. osztályba tartoznak.
Az ADR előírásait nem kell alkalmazni olyan villamosenergia-tároló és -fejlesztő rendszerekre, amelyet a szállítást végző járműben alkalmaznak a jármű meghajtására, vagy bármely berendezésének működtetésére szolgálnak, ill. a szállítás során használt eszközökben (pl. laptop) vannak és ezen eszközök működtetésére szolgálnak. (pl. lítiumakkumulátor, villamos kondenzátor, aszimmetrikus kondenzátor, üzemanyag cella)
A 360 és 388 különleges előírások változásaiban tovább finomítják a berendezésekben, készülékekben és a járművekben található lítium akkumulátorok hozzárendelését az egyes UN számokhoz.
A veszélyes áruk szállítása során az olyan veszélyes árukat tartalmazó küldeménydarabokat, amelyekre az ADR nem ír elő veszélyességi bárcát, tilos együvé rakni az 1. osztály anyagaival és tárgyaival, az 1.4S osztályozási kódú összeférhetőségi csoportba tartozók kivételével.
A csomagolóeszközök egy vagy több sikeresen bevizsgált gyártási típusnak is megfelelhetnek, így pedig egynél több jelöléssel is elláthatók. Bevezetésre kerül az IBC-k és nagy csomagolások halmazolási terhelése. A halmazolható és nem halmazolható kivitelű IBC-k jelölésére az eddig használt piktogramok szolgálnak, melyeknek mindig az IBC-ken kell lennie.
A veszélyes áruk szállítása során az új ADR szerint a fuvarokmányban fel kell tüntetni azt is, ha a szállított árunak nincs alagútkorlátozási kódja, pl. UN 3077 KÖRNYEZETRE VESZÉLYES SZILÁRD ANYAG M.N.N. (tetrakarboxilsav), 9. PG. III. (-)
A 2021-ben életbe lépő szabályok alapján az M.N.N. tételeknél lehetőség lesz bizonyos esetekben a generikus tétel megnevezését is használni a kémiai vagy műszaki megnevezés helyett.
Bekerült egy új veszélyt jelző Kemler szám: 836. Jelentése maró, vagy gyengén maró, gyúlékony (lobbanáspont 23-60 fok), mérgező folyékony anyag. Ha a veszélyes áruk szállítása kombinált forgalomban zajlik, akkor az új előírás szerint, ha a pótkocsit lekapcsolják a vontatójáról, a pótkocsi elejére is fel kell helyezni az ADR 3.4. fejezete szerint a pótkocsi hátsó részén feltüntetett jelölést.
Ha a veszélyes áruk szállítása kombinált forgalomban zajlik, akkor az új előírás szerint, ha a pótkocsit lekapcsolják a vontatójáról, a pótkocsi elejére is fel kell helyezni az ADR 3.4. fejezete szerint a pótkocsi hátsó részén feltüntetett jelölést.
A szárazjég szállításának feltételei is változtak abban az esetben, ha a szárazjeget rakományként szállítják. Minden olyan gáznál, ahol az ADR CV36 különleges előírást hozzárendeli a szállításhoz, a nem megfelelően szellőző, egyterű járművek a jövőben nem alkalmazhatók veszélyes áruk szállítása során.
A felügyeleti szabály alkalmazásánál, amikor az ADR állandó felügyeletet ír elő, a felügyelet biztosítását 2021-től a közbiztonsági tervnek megfelelően kell biztosítani, amennyiben az áru nagy közbiztonsági kockázatú.
Szerencsére nem változtak azonban az írásbeli utasításra, vagy a kötelező felszerelésre vonatkozó szabályok.
Forrás: AutóKözlekedés, Sárosi György