You are currently viewing Átszabhatja a jogosítványok rendszerét az unió

Átszabhatja a jogosítványok rendszerét az unió

18 évre vinnék le a buszos és a nehéz pótkocsis jogosítvány korhatárát, 4,2 tonnáig elég lenne a B kategória, a jogosítvány bevonása viszont azonnal, minden tagállamban hatályos lenne. Többek között ez áll abban a készülő irányelvben, amit még ebben az évben szeretne elfogadni az Európai Bizottság.

A hírt a német autóklub, az ADAC szivárogtatta ki a weboldalán. Az ADAC kezébe került szöveg ma még csak egy tervezet, de a hírek szerint még ebben az évben szeretnének róla dönteni az uniós intézményekben. Egy irányelv elfogadásához az Európai Bizottság és a Parlament döntése is kell, úgyhogy ez nem egy rövid folyamat. Így, ha még idei elfogadásban bíznak, ez azt jelenti, hogy eléggé előrehaladott már ez a munka.

De visszatérve az uniós tervekhez. Alapvetően a jogosítványokra vonatkozó előírásokat változtatnák meg. Egyrészt úgy vélik, hogy kicsit már túlhaladott a 3,5 tonnás súlyhatár. Könnyű átlépni például egy lakókocsis szerelvénnyel, lakóbusszal vagy az új elektromos autókkal. Az utóbbira a német autóklub nem hivatkozik, de nagyon érinti ezt a kategóriát a probléma. A nagy tömegű akkumulátorok miatt az elektromos autók jóval nehezebbek a benzineseknél vagy a dízeleknél. S mivel továbbra is divatosak a hobbitelepjárók, ezért az átlagos személygépkocsis járműtömeg határozottan közelít a 2 tonna felé. Ha egy ekkora járműhöz utánfutót kapcsolnak, könnyű elérni a 3,5 tonnás szintet. Továbbá, ha véletlenül teherautóként vizsgáztatják le a platós kisterepjárókat, már mehetne is a sofőr a C kategóriás jogosítványért, holott ő továbbra is csak gazdag hobbiautós, nem pedig fuvarozó a nemzetközi szállítmányozás területén.

A legtöbb sofőr számára a lényeges változás tehát az lesz, hogy 3,5 tonnás súlyhatárt emelnék 4,25 tonnára, eddig az össztömegig lehetne B kategóriás jogosítvánnyal vezetni.

18 ÉVRE CSÖKKENNE A D, E KATEGÓRIA KORHATÁRA

A nemzetiközi szállítmányozás területén dolgozó fuvarozók számára lényeges újdonságot jelenthet a jogosítványokhoz kapcsolt korhatárok csökkentése. Jelenleg 21 év a buszvezetői D-s jogosítvány és a szerelvények E kategóriás korhatára, mindkettőt 18 évre csökkentené az uniós javaslat. A lépést a sofőrhiány enyhítésére tervezik. Ez a javaslat már nem először kerül elő, s bár a sofőrhiányon enyhíthet, a szakma egy része mégsem támogatja. Sokan érvelnek azzal, hogy egy 18 éves fiatalnak egyszerűen nincs annyi rutinja, hogy egy 40 tonnás szerelvényt vagy egy utasokkal teli buszt rá lehessen bízni. A jogalkotóknak nem ez a véleményük, úgy tűnik, egyértelműen ebbe az irányba halad a feltételek átalakítása. (Németországban jelenleg 24 év a buszvezetői jogosítvány korhatára. Korábban nálunk is ennyi volt, majd 2016-ban csökkentették le 21 évre, de azzal a megkötéssel, hogy 24 éves korig csak belföldön használható.)

JOGOSÍTVÁNY A TELEFONON

Az irányelv bevezetné uniós szinten is a digitális jogosítványt. Nekünk ez már nem újdonság, hiszen az év elejétől a belföldi forgalomban nem kell magunknál tartanunk sem a jogosítványt, sem a forgalmi engedélyt. Igaz, az uniós tervek más irányba tartanak. A magyar megoldás szerint, ha sofőrnél nincs semmilyen papír, ami a kocsi adatai vagy saját vezetői engedélyét igazolná, ez a rendőrrel szemben nem gond, de nagyon fog hiányozni, ha majd baleset esetén kellene mással is megosztanunk az adatainkat. Ma az sem meghatározott, hogy milyen okmányt kell felmutatnunk, ha autót akarunk bérelni. Tetszik vagy sem vannak olyan helyzetek, amikor kell a jogosítvány, hiába nem kötelező a használata. Az uniós javaslat a nemzetközi szállítmányozás területét is érinti, s úgy hagyná el a plasztik jogosítványt, hogy azt egy okostelefonos alkalmazással helyettesítené. Így igazolni is tudjuk magunkat és a kártyát sem kell magunknál tartanunk. E javaslat bevezetésének egyébként elsősorban nem a sofőr kényelme a fő mozgatója, hanem a globális chiphiány. Egyszerűen nincs kapacitás annyi chipkártya azonosító legyártásra, amennyire szükség lenne.

A KÉPZÉS ÉS A KEZDŐ SOFŐRÖKRE VANOTKOZÓ SZABÁLYOK IS VÁLTOZHATNAK

Változna a járművezetői képzés is, itt szintén olyan javaslatok kerülnek előtérbe, melyeket mi akár már ismerhetünk is. A jól ismert magyar gyakorlat az, hogy a gyakorlati oktatás csak az elméleti vizsga letétele után kezdődhet el. Ez nem minden országban van így, de ez lenne a követendő elv az egész EU területén. A gyakorlati órák egy részét pedig valódi járművek helyett a szimulátoron is lehetne teljesíteni – ez szintén olyan javaslat, melyet nálunk is nemrég vezettek be.

Szaporodnának viszont a kezdő sofőrök számára az előírások. Tény, hogy a kötelező 29 óra alatt a vizsga teljesítését meg lehet tanulni, de gyakorlatszerzésre ennyi biztosan nem elegendő. A javaslat szerint hagynák, hogy a frissen vizsgázott vezetők szert tegyenek valamennyi rutinra, majd egy év elteltével el kellene végezniük egy alapismereteket felfrissítő tanfolyamot.

A JOGOSÍTVÁNY BEVONÁS MINDENHOL ÉRVÉNYES LESZ

Végül a változás nehéz helyzetbe hozhatja majd azokat, akik súlyosan megsértik a közlekedési előírásokat a nemzetközi szállítmányozás során. Most, ha elveszik valakinek a jogosítványát egy adott országban, az az információ nem jut el a másik tagállamba, ott nem lesz érvényes a tiltás. Ezen változtatni akar a javaslat. A jövőben a jogosítvány bevonása azonnal, minden tagállamban hatályos lesz, bármelyik országban is élnek a rendőrök ezzel a büntetéssel. Ennek még az a feltétele, hogy az egyes országoknak összhangba kell hozniuk a jogosítvány elvételének a feltételeit. Ma például nem egységes, hogy mennyi alkohol elfogyasztása jár az engedély bevonásával. Nincs egységes uniós adatbázis sem a jogsértésekről, ezt is létre kell még hozni a módosítás bevezetéséhez.

A kidolgozás alatt álló uniós változásokat amúgy sem fogják gyorsan átültetni a napi gyakorlatba. Az irányelv azt jelenti, hogy a tagállamoknak kell majd olyan szabályokat hozniuk, melyek összhangban vannak ezzel a dokumentummal. Erre általában 2 évet szoktak kapni az országok, azaz 2025 előtt biztosan nem fogják bevezetni ezeket az újdonságokat.

(Forrás: Fuvarlevél)