Hogy áll a fuvarpiac a gazdasági válság kezdetén?

Hogy áll a fuvarpiac a gazdasági válság kezdetén?

Az egész világon érezteti hatását egy kezdődő gazdasági válság. Hogyan hat mindez a fuvarpiac, a belföldi és nemzetközi szállítmányozás, fuvarozás terén?

Az ellátási láncok már 2019. óta nehézségekkel küzdenek, beleértve a teljes áruszállítás csaknem 75 %-át bonyolító közúti fuvarozást is. Erre jött 2020-ban a koronavírus-járvány. Az európai közúti fuvarozás, szállítmányozás 2020. második felében kezdett fellendülni, ami 2021-ben is folytatódott és úgy tűnt, a nehézségek ellenére 2022-ben is fog. Így érkeztünk el 2022. elejére, amikor beütött az orosz-ukrán háború. Ekkor már nem a világjárvány közvetlen hatásai okoztak nehézségeket, hanem az azt követő másodlagos jelenségek. Idén a fuvarpiacot és a fuvardíjakat a munkaerőhiány, az akadozó ipari termelés, a bérinfláció, az energiaválság, a növekvő kamatok és a mobilitási csomag mozgatták. A fellépő költségnövekedés nemcsak a közúti fuvarozók problémája, hanem a megbízóké és végső soron az egész gazdaságé is.

Csökkenő olajár, de nem csökkenő üzemanyagár

Tavaly tavasszal megugrott a kőolaj világpiaci ára, aminek hatására egész Európában brutális drágulásnak indult az üzemanyag. A kőolaj ára nyáron érte el a csúcsot (101,63 USD), majd enyhén csökkenni kezdett. (93,18 USD) A harmadik negyedévben a világpiaci átlagár 11 %-kal volt magasabb, mint az első negyedévben. 2022. novemberére 86, decemberre 85 dollár körüli árat vártak a szakértők. A Kőolajexportáló Országok Szervezete (OPEC) bejelentette, hogy 2023. novemberétől napi 2 millió hordóval csökkentik a kitermelést. Ez a globális olajellátás mintegy 2 %-a. Ezért szinte lehetetlen megjósolni a kőolaj következő hónapokban várható árfolyamát, de az emelkedés tűnik a legvalószínűbb forgatókönyvnek. A fuvarozók működési költségeinek általában egyharmadát teszi ki az üzemanyag vásárlás, de az áremelkedések miatt ez ma már sokszor 50 %-ra rúg. Így az üzemanyagárak bizonytalansága miatt rendkívüli nyomás nehezedik a fuvarozókra.

Az állandó sofőrhiány a nemzetközi szállítmányozásban, fuvarozásban

Nem újdonság, hogy kevés a sofőr az európai fuvarpiacon. A betöltetlen álláshelyek száma minden negyedévben legalább 6 ezerrel nő. 2022. szeptemberében összesen 83.182 sofőri állás volt betöltetlen. A következő 5 évben a sofőrök iránti kereslet várhatóan évente 10 %-kal fog növekedni, így 2026-ra a kamionsofőri állások több, mint fele betöltetlen lehet. A sofőrhiány mérséklése Európa-szerte kihívást jelent. Jelenleg is zajlik a vezetői engedélyekről szóló uniós irányelv felülvizsgálata. Ez lehetőséget adna arra, hogy az EU országaiban a hivatásos járművezetők alsó korhatára egységesen 18 év legyen. Jelenleg vegyesen 18/21 éves kortól lehet hivatásos sofőrré válni. Probléma, hogy drága a teherautó jogosítvány megszerzése, a képzési költségek jóval meghaladják a bruttó minimálbért. Ennek megoldásához szükség lenne a kormányok pénzügyi támogatására.

Tovább növekedtek az európai fuvardíjak

Az európai fuvardíjak a harmadik negyedévben is tovább emelkedtek. A fuvarpiac, a nemzetközi szállítmányozás ugyan alkalmazkodott az első félév gazdasági eseményeihez, de a fuvarozók költségei így is folyamatosan növekednek. Gond az is, hogy megtorpant a kereslet, kevesebbet vásárolnak az emberek. Az Egyesült Királyságban és Franciaországban is csökkent a fogyasztás. Az Egyesült Királyságban és Németországban a termelés is csökkenő tendenciát mutat. A Ti, az Upply és az IRU riportja szerint az Unióban Olaszország érzékelte a legmeredekebb gazdasági visszaesést, ezt követi Franciaország, Németország és Spanyolország.

A nemzetközi szállítmányozás terén a fuvardíjakat a nyári forróság is befolyásolta. A mezőgazdaságban rekordalacsony termésre számítanak. Az iparban az alacsony rendelésállomány, a magas energiaárak, és a gázellátás bizonytalansága csökkenti a termelést. A visszaeső fogyasztás miatt a termelők raktárai Európa-szerte megteltek, ráadásul a negyedik negyedéves kiskereskedelmi forgalom is várhatóan alacsony lesz.

A növekvő költségek a magyar export-importra is erősen hatnak

A magyar fuvarozók költségei is folyamatosan növekednek. A fuvarpiaci szakértők szerint a hazai fuvardíjak akár 20 %-kal is emelkedhetnek. Ennek ellenére valószínűleg továbbra is alatta maradnak a tényleges költségnövekedésnek. Az eddig adatok azt mutatják, hogy a fuvarozók csak részlegesen tudták érvényesíteni a költségeik emelkedését a fuvardíjakban. Az „alacsony” fuvardíjak következménye az lehet, hogy azok a fuvarozók, akik nem emeltek díjat, veszteségessé válhatnak, tönkre mehetnek, ami kapacitáshiányt okozhat. A megemelkedett fuvardíjak tovább fokozhatják az inflációs nyomást a magyar gazdaságon. Érezhető, hogy a fuvarozók egyéb költségeinek nyomása sem enyhül (munkabér, lízing kamatok, járművek beszerzési költsége), ezért további díjemelésre lesz szükség.

(Forrás: Fuvarlevél)