A 2020 nyarán elfogadott 1. Mobilitási Csomag részeként 2022. február 2-ától jelentős változások léptek hatályba az Európai Unióban a nemzetközi szállítmányozás terén.
2022. február 2-ától – a mentesítésektől eltekintve – a közúti szállítási ágazatban dolgozó járművezetők kiküldetésére vonatkozó különös szabályokat megállapító irányelv (2020/1057/EU, az ún. „Posting lex specialis”) rendelkezéseit kell alkalmazni az európai uniós relációban fuvarfeladatot végző gépjárművezetőkre.
A kiküldetések bejelentésére egységes európai uniós, online bejelentési formátumot kell alkalmazni, mely minden tagállam nyelvén elkészíthető.
Ezzel egyidejűleg, 2022. február 2-ától minden korábbi tagállami bejelentési eljárás megszűnt!
Az új, egységes rendszer
A kiküldetésnek minősülő tevékenységek bejelentésére létrehozott rendszer a „KÖZÚTI SZÁLLÍTÁS – KIKÜLDETÉSI NYILATKOZAT” (IMI-RTPD) platform („nyilatkozattételi portál”), amely közvetlenül csatlakozik az Európai Bizottság által működtetett, a nemzeti hatóságok közötti információáramlást biztosító Belső Piaci Információs Rendszerhez (Internal Market Information System, IMI).
Ez az az online felület, ahol az érintett fuvarozó, szállítmányozó vállalkozások regisztrálhatják kiküldetésben lévő munkavállaló gépkocsivezetőiket, illetve generálhatják részükre azokat a kiküldetési nyilatkozatokat, melyeket az érintett gépkocsivezetők kötelesek maguknál tartani a kiküldetés időtartama alatt (dokumentum formájában, vagy mobilapplikáción).
Értelemszerűen: azokat a gépkocsivezetőket, akik kizárólag bilaterális fuvarfeladatokat, és azokkal összefüggő tranzitműveleteket végeznek, nem szükséges regisztrálni a rendszerben. Ugyanakkor figyelmet kell fordítani arra, hogy ha egy nem regisztrált munkavállaló gépkocsivezető szükségszerűségből olyan fuvarfeladattal kerül megbízásra, mely a posting hatálya alá esik (tehát nem mentesített fuvarfeladat), akkor már annak megkezdésekor rendelkeznie kell a szükséges kiküldetési rendelvénnyel, tehát regisztrációját soron kívül el kell végezni!
A regisztrálás lépései
A rendszer elérése kétlépcsős folyamat, mely egyrészt az Európai Bizottság általános felhasználói felületén történő felhasználói regisztrációból, másrészt a nyilatkozattételi portálon való cégregisztrációból áll.
1. EU login – regisztráció az Európai Bizottság felhasználói felületén.
A honlap az Európai Bizottság általános, sokfunkciós felhasználói felülete, azonban az itt történő felhasználói regisztráció az alapfeltétele nyilatkozattételi portál használatának. Az érintett vállalkozásoknál célszerű minden olyan munkavállalónak regisztrálnia EU login felületen, aki a későbbiekben eljárhat a gépkocsivezető munkavállalók kiküldetésének kezelése (a nyilatkozattételi portál használata) tekintetében.
2. A munkáltató és a kiküldött gépjárművezetők regisztrálása a nyilatkozattételi portálon.
Munkáltatóként minden érintett, kiküldött (a kiküldetési irányelv hatálya alá tartozó szállítási tevékenységet végző) gépjárművezetőt külön regisztrálni kell a nyilatkozattételi portálon, és részükre külön kiküldetési bejelentést kell generálni. Minden olyan tagállam külön-külön nyilatkozatot kell elkészíteni részére (az adott tagállam nyelvén), amely tagállamokban a gépkocsivezetők olyan fuvarfeladatot végezhetnek, amely a posting-szabályok alapján nem mentesített fuvarfeladat.
Egy gépkocsivezető tekintetében kiküldetési bejelentés legalább 1 napra, legfeljebb 6 hónapra tehető (Célszerű egy bejelentéssel a teljes 6 hónapot lefedni).
A kiküldetési irányelv értelmezése a közúti árufuvarozásban, nemzetközi szállítmányozásban
Az irányelv értelmében az Európai Unió tagállamaiban kiküldetésben lévőnek minősül a gépjárművezető munkavállaló az alábbi tevékenységek végzése esetén:
- a cross-trade fuvarozás (fuvarozás két tagállam között olyan fuvarozó által, mely nem a kiindulási, vagy célországban székhellyel rendelkező vállalkozás),
- a kabotázs,
- a „terheletlen közlekedés” (üresjárat), ha kabotázs-fuvarral, vagy nem kétoldalú művelettel összefüggésben végzik.
Mentesítések a posting alól a közúti árufuvarozásban
Nem minősül kiküldetésben lévőnek a gépjárművezető munkavállaló az alábbi tevékenységek végzése esetén:
- a tranzitálás;
- az EU-n belüli kétoldalú (bilaterális művelet), ahol a kiindulási vagy célország a székhely szerinti tagállam (magyar székhelyű vállalkozás esetén Magyarország);
- a bilaterális művelet során elvégzett köztes, kiegészítő cross-trade művelet (be- és/vagy kirakodás), bizonyos feltételekkel (mentesítés);
- a terheletlen közlekedés (üresjárat), ha kétoldalú művelettel összefüggésben történik.
A hagyományos bilaterális és tranzitműveleteken felül a járművezető mentesül tehát a kiküldetési szabályok alól, ha egy bilaterális szállítási művelettel összefüggésben azokban az államokban (tagállam vagy harmadik ország), amelyeken áthalad, kiegészítő műveletként további be-és /vagy kirakodási tevékenységet is végez, feltéve, hogy a járművezető nem egyazon tagállamban rakodik be és ki.
Egyetlen mentesített kiegészítő tevékenység a következőket foglalhatja magában:
- berakodási művelet;
- kirakodási művelet; vagy
- be- és kirakodási művelet.
A mentesített be-, illetve kirakodási művelet megosztható; végezhető 1-1 ilyen művelet az oda- és visszaúton, illetve 2 ilyen művelet csak az odaúton, illetve csak a visszaúton („1+1”, illetve „0+2” szabály). A jogszabály értelmezéséből eredően egy ilyen mentesített tevékenység csak „részrakó” lehet – amennyiben az kétoldalú művelettel összefüggésben a kiküldött gépjárművezető teljes rakományt vesz fel egy olyan tagállamban, mely nem a kiindulási- vagy célország, ez a fuvarművelet már nem mentesül a posting alkalmazása alól.
A mentesítés feltétele, hogy a határátkeléseket a tachográf-készülékben manuálisan rögzíteni kell! Ezt a 2020/1054/EU rendelet szerint: „az adott tagállamban való első leállás megkezdésekor” kell teljesíteni. „Ezt az első leállást a határnál lévő vagy a határon való átlépést követő lehető legközelebbi megállóhelyen kell megtenni…”
A tagállami minimális bérszintek
A kiküldetési irányelv (2020/1057/EU) preambuluma szerint a tagállamoknak gondoskodniuk kell arról, hogy a tagállami nemzeti jogban, vagy egyéb rendelkezésekben, és kollektív megállapodásokban meghatározott, a munkaviszonyra vonatkozó szabályok hozzáférhető és átlátható módon elérhetők legyenek a más tagállamban letelepedett fuvarozási, szállítmányozó vállalkozások és a kiküldött járművezetők számára is.
Ilyen szabályok elsősorban a maximális munkaidőre és minimális pihenőidőre, a minimális éves szabadságra, a minimális bérszintre (beleértve a túlóradíjakat is), vagy a munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételeire vonatkozó szabályok.
(forrás: NIT, Tudástár)