Az előrejelzések szerint a belföldi és nemzetközi szállítmányozás, fuvarozás terén az európai sofőrhiány nemhogy csökkeni, hanem növekedni fog az év végére. Míg 2021-ben a sofőri állások 10 %-a volt betöltetlen, 2022-ben ez 14 %-ra emelkedhet, ami 40 %-os növekedés jelent a betöltetlen állások számában.
Az elöregedő munkaerő a belföldi és nemzetközi fuvarozás, szállítmányozás egyik jelentős problémája
A helyzet romlásának fő oka továbbra is az elöregedő munkaerő. (az európai tehergépjármű-sofőrök átlagéletkora 47 év) A sofőrök nagy része nyugdíj előtt áll, 34 %-uk 55 év feletti. A fiatal sofőrök aránya pedig túl alacsony ahhoz, hogy pótolja a nyugdíjba vonuló sofőröket. Persze maga az európai társadalom is elöregedőben van, az európai munkaképes lakosság 20 %-a 55 év feletti. A legtöbb fiatal sofőrt Hollandia vonzza, a legkevesebb pedig az Egyesült Királyságban dolgozik. Magyarországon 5-9 %-ra tehető a fiatal sofőrök aránya.
Mobilitási Csomag hatása a sofőrhiányra a nemzetközi szállítmányozásban
A sofőrhiányon a Mobilitási Csomag sem segít. Emiatt ugyanis jóval több sofőrre lenne szükség, és ez nagyon megnöveli a fuvarozó cégek költségeit. A kötelező hazatérés költsége teherautónként akár a 10.000 EUR-t is elérheti a Nyugat-Európában tevékenykedő kelet-európai fuvarozók számára, ami körülbelül 10 %-os költségnövekedést jelent. A legtöbb ország fuvarozó egyszerűen az „életben maradásért” nem tartják be az új szabályokat. A probléma nagyságát jelzi, hogy az Európai Bizottság eddig 22 tagállam ellen indított kötelezettségszegési eljárást. Vagy legfeljebb 6 ország tartja be a Mobilitási Csomag rendelkezéseit.