A szállítmányozási szakemberek nap mint nap használják a fenti rövidítéseket, de egy átlagember számára nem biztos, hogy világos, melyik mit is takar, mi lehet a különbség közöttük.
Az FTL (full truck load, komplett rakomány) és LTL (less than truck load, részrakomány) rövidítések a kamionok rakterének kihasználására utalnak. A komplett rakomány esetén a kamion platóját, ill. raksúlykapacitását teljes egészében kihasználjuk. Az áru egy adott címzetthez megy, átrakodás nélkül.
A részrakomány esetén a szállítandó áru a kamion rakterének és raksúlykapacitásának csak egy részét foglalja el. Részrakomány fuvarok esetén a szállítmányozó igyekszik a jármű rakterét a legoptimálisabban kihasználni, több részrakomány egy járműbe rakodásával. Ebben az esetben az egyes részrakományok több felrakóhelyről több címzetthez mennek.
Fontos megjegyezni, hogy a részrakomány és a gyűjtőáru nem jelenti ugyanazt. A gyűjtőjáratok esetén a fuvarozás gyűjtőraktárak között történik és az áruk begyűjtése, ill. kiszállítása általában belföldi, kisebb teherautókkal történik.
A komplett rakományok jellemzői:
- gyorsaság, rövid tranzit idő,
- közvetlen rakodás a fel- és lerakóhelyen,
- egy címzetthez megy közvetlenül,
- nincs átrakás, kisebb az áru sérülésének esélye,
- fuvardíj kalkulációja egyszerűbb.
A részrakomány jellemzői:
- hosszabb tranzit idők,
- a komplett rakománynál kedvezőbb fuvardíjak,
- a több fel- és lerakóhely miatt nagyon pontos, összehangolt tervezést kíván,
- a fuvarozó szempontjából a végső teljes fuvardíjnak fedeznie kell a kialakuló többlet kilométereket, a több rakodással telt időt, az autó későbbi rendelkezésre állását.
Az FCL gyakorlatilag a komplett rakomány megfelelője, de a konténer szállításra jellemző. Komplett, lezárt, 20 vagy 40 lábas konténert jelent. Ennek megfelelően az LCL a részrakomány megfelelője a konténeres forgalomban, azaz a konténerben egy részt elfoglaló küldemény.